»Råd til Bibellæsning«

Af Steffen Birkmose

Ungdomskonsulent i LMU i Syddanmark

Bibelen er en bog som jeg har lyst til at læse i. Sådan har jeg det faktisk. Altså sådan overordnet set. Og alligevel kan det føles tåbeligt svært, at få bibellæsning presset ind i en travl hverdag. Man kan faktisk udnytte hjernekemien, når man skal sætte gode rammer for læsningen. Med råd til rammen og metoderne, vil jeg med denne artikel give værktøjer og frimodighed til din bibellæsning.

Hvis du nu er helt seriøs, hvor mange gange til delerunder - FÅP, PÅF eller hvad I nu kalder det i jeres LMU – har du ikke sagt, at det ikke går så godt med bibellæsning? Det kan godt give sådan en træls fornemmelse i maven. Det her er ikke sådan, som jeg ønsker det skulle være.
Jeg vil vildt gerne give dig nogle værktøjer og noget frimodighed til din bibellæsning, fordi der er så meget fedt ved at læse i den. Nogle dage føler jeg ikke, at jeg får noget ud af det, men der er også bare dage, hvor det seriøst er, som at komme til en tag-selv-buffet fyldt med lækre retter.

Ramme - Hvad virker for mig?

Rutiner og vaner er bare nøgleord i den her sammenhæng. Det er det i hvert fald for mig. Og en god portion tilgivelse. Inden jeg fik min nuværende rutine, var bibellæsning og bøn noget jeg gjorde inden jeg skulle sove. For det meste glemte jeg det. Da jeg skulle i gang med at skrive speciale fandt jeg løsningen. 

Rammeråd 1 - rutine
Jeg fandt ud af, at jeg havde meget lidt lyst til at tage ud og skrive speciale. Og der står ”søg først Guds rige”, så lige pludselig var bibellæsning en god undskyldning for at skubbe specialeskrivningen. På den måde kom bibellæsningen ind i min morgenrutine. Jeg havde mere lyst til at læse i min bibel, end at tage ud på universitet og skrive speciale. Det fede ved vaner er, at de tit holder ved. Så stadigvæk i dag læser jeg i bibelen næsten hver eneste dag. Mit råd til dig er at placere bibellæsning foran noget, som du ikke har lyst til at gøre. Det kan være rengøring eller at gå i seng. Eller når du skal i gang med SRP eller den næste eksamensperiode på universitet.

Rammeråd 2 - hjernekemi
Det andet der virker for mig, er at gøre det lidt hyggeligt. Min bibellæsning er en del af en længere morgenrutine på en time. Jeg står op, sætter kaffe over, hælder min morgenmad op, tager morgenmad og kaffe med ind i en god stol, og så finder jeg bibelen frem. Så kan jeg sidde og hygge mig med morgenmad, kaffe, bibellæsning og bøn. Det kan være du er sådan en, der elsker at tænde stearinlys og drikke te. Så gør det. Og så et tæppe rundt om sig. Aah… det er bare godt.

Vores hjerne er wired til at huske sådanne gode oplevelser – sådan at vi søger dem igen. Det er lidt den samme ting, der går igen, når du har helt vildt meget lyst til at spille computer. Din hjerne kan nemlig godt huske, hvor fedt det var sidste gang. Vi kan lige så godt bruge hjernekemien, når vi skal have lært os selv nye rutiner.

Rammeråd 3 - realistiske mål
Jeg oplever selv, at det er vigtigt, at jeg sætter mig et realistisk mål, hvis jeg gerne vil lykkedes. Det er muligt at læse i bibelen en gang om dagen – så sæt f.eks. det som et realistisk mål. Og sæt så et mål om, hvor meget du minimum vil læse. Du kan f.eks. starte med Lukasevangeliet, og så bare tage et afsnit om dagen. Jeg har hørt et sted, at det tager 60 dage at starte en vane. Så det kunne være et mål. 60 dage i streg, hvor du læser et stykke i Lukasevangeliet. Det er da realistisk.

Problemet er nemlig, at når vi siger, at jeg godt kunne tænke mig at læse mere i bibelen – så glemmer vi at være konkrete. Så bliver det der ”mere” sådan et uendeligt punkt, som vi ikke kan nå, og det efterlader os evigt utilfredse med vores bibellæsning.

Metode - Idéer til at læse i Bibelen

Det var lidt omkring sådan nogle ydre rammer – men udfordringen kan godt være selve bibellæsningen. Så kan det da godt være, at du sidder der med din dejlige te, tæppet, lidt roligt musik i baggrunden og stearinlyset tændt – men så snart du åbner bibelen… Man kan bare mærke nede i maven, hvor træls det er – for du læser og læser, og der er bare intet der sætter sig fast. Måske kom du til at slå op i 3 Mosebog, og det giver bare overhovedet ikke mening. Det er bare regler. Efter at have bladret en halv time rundt, så opgiver du.

Jeg vil ikke lyve for dig. Det kan godt kræve lidt arbejde at finde den metode til at læse i bibelen, som passer til dig. Det fede er, at der bare er så mange mennesker, der har gjort en masse arbejde for dig, og har lavet alt muligt fedt materiale, som kan gøre at du får en bedre oplevelse.

Metoderåd 1 - læseplan
Du kan hente app'en Bibeltid. Den er total gratis, og proppet til randen med gode bibelstudier. Så kan du tage sådan et bibelstudie hver dag. Den giver din læsning lidt retning, og der er et klogt menneske, der har skrevet et par tanker til det. F.eks. er der et om ”Åndens frugter”, som er mega klogt (LOL - det er mig der har skrevet det)…
Hvis du er mere den analoge type (det er jeg selv), så kan jeg anbefale at få bibelnøglen. Når jeg sidder med mobilen, så kan jeg nemlig godt blive distraheret. Derfor er det fedt at have et hæfte, som guider mig igennem bibelens tekster.

Læseplaner findes også uden kommentarer. F.eks. ”læs bibelen på et år” eller ”kapitel-læseplan”.

Metoderåd 2 - andagtsbog
Lige nu bruger jeg en andagtsbog. Jeg havde brug for lidt længere stykker, og havde fået Hans Erik Nissens ”Et er nødvendigt”. Den passer rigtig godt til mit behov lige nu. Derudover læser jeg et stykke i Lukasevangeliet.

Metoderåd 3 – krea
Kunne du godt tænke dig at prøve noget helt andet, så vil jeg klart anbefale dig at tjekke bibelhjerte ud. Det er en kreativ andagtsbog, hvor du selv skal interagere og reagere på Guds ord. Det ser simpelthen for fedt og lækkert ud.

Metoderåd 4 – nørdet
En gang imellem, så er det virkelig fedt at sætte sig god tid af til, at få læst i bibelen. Jeg nyder, når jeg bare sætter en time af, og så bare dykker ned bibelen. For nyligt gik jeg i kast med Romerbrevet. Så brugte jeg en time på at sidde med kapitel et. Jeg havde en bog af Leif Andersen, hvor han kommenterer på de enkelte vers. Derudover har LMH en videoserie, hvor Henrik Nymann Eriksen og Christian Maymann sidder og snakker om romerbrevet.

Generelt kan jeg anbefale at skaffe sig kommentarer – f.eks. Credo kommentarer, hvis man godt kan lide at nørde med Guds ord.
Ellers er jeg bare generelt fan af at læse kristen litteratur, som åbner Guds ord for mig. Eller så en tale på nettet, som også kan gøre det. Lige pludselig bliver de vers, som jeg selv ikke kunne få noget ud af, gjort levende for mig, og jeg ser dem på en helt ny måde. Jeg elsker, når der er nogle vers, som bare bliver åbnet for mig.

Jesus, ikke læsningen, frelser

Selvom jeg har en meget god rutine, så smutter den stadig for mig. Det sker f.eks. når det er ferie, og min daglige rutine bliver brudt. Husk at have en god portion tilgivelse med, når du går til det her. Jesus har tilgivet os, så hvorfor skulle du ikke gøre det samme? Husk det er ikke daglig bibellæsning der frelser dig – det er Jesus der frelser dig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Se også: 7 spørgsmål du kan stille til en bibeltekst

 

 

Flere ideer
Du kan læse om ”ti måder at læse i Bibelen på” her.

Læs andre artikler om:

Bibellæsning Kristenliv Bibelen

Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os