»Vær et vidne om Jesus«

Torben Østermark

De fleste af os har brug for hjælp til at være vidne om Jesus. Og det vil jeg forsøge at give dig her. Mennesker er forskellige. Det gælder også, når vi giver evangeliet videre til dem, der endnu ikke kender Jesus.

Bibelen siger, at alle, der tror på Jesus, er vidner om Jesus. Bl.a. bruger han billedet, at vi er lys og salt, og at en by, der ligger på et bjerg, ikke kan skjules (Matt 5,13-16). Gud har givet nogle den gave, at det er meget nemt at leve troen ud og fortælle om Jesus til venner, familiemedlemmer, arbejdskammerater m.m. Andres gave er at tale med mennesker, de ikke kender f.eks. på gaden, i bussen, i toget eller i flyet.

Du kan sikkert ikke bruge alle mine råd. Det vigtigste er, at de gode nyheder om Jesus bliver givet videre til flere.

Tre råd

1. Fortæl din historie om Jesus
I Det Nye Testamente er der mange eksempler på, at mennesker helt enkelt fortæller, at de har mødt Jesus, og hvad Jesus har gjort i deres liv. F.eks. Andreas i Joh 1,41 og kvinden ved brønden i Joh 4,29. En god hjælp kan være at skrive din historie ned - ca. 2-300 ord, som du vil fortælle næste gang én spørger dig: Hvorfor tror du på Jesus? Få mere hjælp i denne lille brochure.

2. Læs i Bibelen
Hvis din ven er interesseret i at læse i Bibelen, er der flere ting, du kan foreslå. Et godt sted at begynde er Markusevangeliet. Det er kort og enkelt og handler om Jesus. Aftal måske, at I hver dag læser det samme og så sms'er til hinanden og fortæller, hvad I fik ud af det. En anden god idé er at læse i Bibelen sammen og så snakke om teksten.

3. Invitér dine venner
En god måde at være et vidne på er at invitere dine kristne venner sammen med dine ikke-kristne venner. De lærer på den måde hinanden at kende, og en af dine venner får måske vidnet for én, som du selv har vanskeligt ved at få talt med.

Hvordan styre uden om de svære diskussioner?

Det kan man nok ikke helt, men disse ting kan hjælpe:

  1. Lad være med at lade dig rive med i en diskussion. Husk at vi ikke er kaldet af Jesus til at vinde diskussioner men til at vidne.
  2. Forbered dig.
  3. Øv dig i at tale om det centrale i den kristne tro.
  4. Du kan også få god hjælp af bogen "At svare med spørgsmål".

Hvordan vidner jeg bedst, når jeg ikke har svar?

Det kan være en god hjælp at henvise til andre steder, hvor din ven kan få svar. Det kan være hjemmesider, hvor der gives svar på spørgsmål og fortælles enkelt om Jesus som f.eks. www.jesusnet.dk, www.bethinking.org eller www.christiananswers.net. Du kan også give din ven et billigt eksemplar af Det Nye Testamente, en Jesus-DVD eller et lille hæfte om et kristent emne.

Bed for din ven

Og husk så først og sidst at bede for din ven. Gud er mægtig og kan ved Helligåndens kraft arbejde i din ven og overbevise ham/hende om, at Jesus er det evige liv.

 

 

Find et CROC bibelstudie-oplæg til artiklen her.

Matt 5,13-16: I er jordens salt. Men hvis saltet mister sin kraft, hvad skal det så saltes med? Det duer ikke til andet end at smides ud og trampes ned af mennesker. I er verdens lys. En by, der ligger på et bjerg, kan ikke skjules. Man tænder heller ikke et lys og sætter det under en skæppe, men i en stage, så det lyser for alle i huset. Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene.

Læs andre artikler om:

Vidne Råd Jordens salt Evangelisation

Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os