»Fred med Gud«

Børge Haahr Andersen er rektor på Dansk Bibel-Institut og tidligere præst ved Emdrup Kirke, gift med sygeplejerske Mette Haahr Andersen, far til fire voksne børn, vinterbader, kronisk krimilæser, motionsløber m.v.

Engang for længe siden stod solen op til en verden, hvor Gud var synligt til stede, hvor ægteskabet var opfundet, men ikke skænderier, hvor løven var fredeligere end en huskat og hvor alt var såre godt.  Skal tilstanden beskrives med et bibelsk ord, er der et ord, der dækker det hele. Det er ordet fred, shalom. 

Freden tabt og genvundet

Det varede ikke længe, før Abels blod flød og mindede om dødens brutale virkelighed, hvor et forældrepar græd ved deres søns grav, til de ikke havde flere tårer, og hvor menneskets ondskab tog til på jorden, indtil der står de forfærdelige ord, at Gud angrede, at han havde skabt mennesket. Mennesket vidste ikke længere, hvad der tjente til deres fred.

Det dybeste lag i menneskes fortvivlede situation er, at ufred ikke blot er noget, der findes i den ydre verden, men noget, der findes i vores eget sind

Længslen efter paradis

Den nu afdøde forfatter Poul Hoffman siger det på den måde, at vi mennesker er skabt til at leve i Edens have, og hele vores liv dybest set består i at lede efter paradiset. Vi tror hele tiden, den er bag næste hjørne, og enkelte gange oplever vi stjernestunder, så vi tror, at nu er vi der. Men vi finder ikke paradiset. Den er groet til i tjørn og tidsel og forsvundet i ørkensand et sted nede i Mellemøsten, hvor fire floder engang havde sit udspring. Det dybeste lag i menneskes fortvivlede situation er, at ufred ikke blot er noget, der findes i den ydre verden, men noget, der findes i vores eget sind. Vi bærer rundt med slangens gift i os, og ufred og ondskab har sin kilde i vores eget sind.  Der findes ingen vej tilbage til paradiset. Men der findes en vej frem. Jesus og hans kors er denne vej. 

Fredsstifteren

Et af de bibelske navne om Jesus er fredsstifter. Dette ord sammenfatter essensen i Jesu virke. Bibelen peger på Jesu død som det sted, hvor der blev stiftet fred mellem Gud og verden. Jesus stillede sig mellem Gud og os som fredsstifteren, der selv led døden, men gennem døden gav os andre livet tilbage. Det så ikke sådan ud for en ydre betragtning. Jesus døde som følge af menneskelig ondskab og Djævelens angreb. Men det dybeste lag i hans død var, at den var villet af Gud. Gennem Jesu død ville Gud åbne døren for den angrende røver og alle os andre ind til fredens verden. I dag skal du være med mig i paradis.

Til videre læsning: Vejledning til Fred af C.O. Rosenius

Foreløbig ejer vi kun denne fred som en relation, en længsel, et håb, der knytter sig til Guds ord og løfter. Vi har fred med Gud, siger Paulus, i og med troen på Kristus. Men freden er endnu ikke brudt igennem i verden. Heller ikke i den kristnes verden med de relationer, vi står i. Men ved troen på Kristus er det med os som med røveren. Vores død er en port til livet og freden hos Gud. Og når Jesu kommer i herlighed, står der de triumferende ord, at han vil tilintetgøre døden, slå døden ihjel. Da vil freden gennemtrænge hele universet og alt vil være såre godt.

Rom 5,1: Da vi nu er blevet gjort retfærdige af tro, har vi fred med Gud ved vor Herre Jesus Kristus

Læs andre artikler om:

Fred Frelse Jesus Døden

Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os