»Nådegaver - en kort intro«

Af Tonny Dall Sørensen

Forstander på Sydvestjyllands Efterskole.

Elsker chili con carne.

Mange kristne er optaget af emnet nådegaver – især unge. Måske fordi de har læst om det i bibelen eller har mødt andre unge kristne fra andre kirker, som tilsyneladende har mere fokus på det emne, end det måske opleves i LMU. Med denne artikel vil jeg forsøge at give dig en kort introduktion til det spændende og bibelske emne: Nådegaver. 

Guds gratis gave

Når bibelen taler om nådegaver, gør den det på to forskellige måder. I Rom 6, 23 siger Paulus: … Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre. Nåde betyder gratis. Guds gratis gave til dig er altså evigt liv i troen på Jesus - Det er da fantastisk! Hvad gør vi så med den gave? Det giver Peter et svar på. Han skriver sådan i 1. Pet 4, 10: Som gode forvaltere af Guds mangfoldige nåde skal enhver af jer tjene de andre med den nådegave, han har fået. Du får altså den største og vildeste gave, nemlig frelsen gratis af Gud, og med den gave giver han dig endnu en gave - en opgave, en tjeneste som du kan bruge i tjeneste for ham og andre, så flere får del i frelsen - del i det evige liv. Så frelsen er en nådegave, men bibelen bruger også det samme ord omkring specifikke tjenester. 

Du har fået en nådegave

Frelsen er Guds kærlighedsgave til dig, og med den nådegave du har fået, kan du vise Guds kærlighed til andre. Nu skriver jeg: ”du har fået”. Min påstand er altså, at du har en nådegave. Det tør jeg påstå, fordi Peter siger det. Han opmuntrer os til at ”tjene med den nådegave, han har fået”. Du har altså fået mindst én nådegave (nogen har flere), en særlig tjeneste som Gud ønsker at bruge og udruste dig til. Derfor er det superrelevant at blive lidt klogere på emnet og måske finde frem til din nådegave. 

Nådegaverne er i spil

Hvis du gerne vil blive klogere på emnet nådegaver, er 1. Kor 12 et godt sted at starte, og vi vil derfor lige dykke ned i nogle af kerneversene. Vers 4-7+11 lyder: Der er forskel på nådegaver, men Ånden er den samme. Der er forskel på tjenester, men Herren er den samme. Der er forskel på kraftige gerninger, men Gud er den samme, som virker alt i alle. Det, som Ånden åbenbarer, får hver enkelt til fælles gavn… Alt dette virker den ene og samme ånd, der deler ud til hver enkelt, som den selv vil.

Nådegaver bliver ofte forbundet med, at det er noget Helligånden står for. Men Paulus understreger lige, at det er hele den Treenige Gud (Ånden, Herren og Gud), der står bag uddelingen af nådegaver. Den treenige Gud er et fællesskab, og de arbejder sammen som fællesskab, og sammen deler de altså de forskellige nådegaver ud til dem, de ser og ønsker skal tjene med den specifikke gave. Og gaven er ikke givet for, at jeg kan prale med den, og sige ”se hvad jeg kan”, eller ”se hvor meget Gud elsker mig”. Nej, gaven er givet til gavn for fællesskabet, til gavn for andre. Jamen er de så i spil i den lokale LMU? JA! Måske kalder vi det ikke nådegaver, men blot opgaver – eller hvis det skal lyde lidt mere fromt, så kan vi finde på at kalde det tjenester eller gerninger.

Konkret

Prøv at tænke på det fællesskab du kommer I, der er nogen der har styr på teknikken, alt det praktiske, økonomien, prædiken, lovsangen osv. Der er altså mennesker i dit fællesskab, som er gået ind i en opgave - en tjeneste. Så nådegaverne er i spil, og der er faktisk en rigdom i at se disse opgaver som nådegaver - som Guds kærligheds (op-)gaver til dig.

En af de definitioner der bliver brugt om nådegaver, er at det er min hovedtjeneste i menigheden. Min nådegave er altså det særlige område i menigheden, som Gud bruger og udruster mig til. Et eksempel kunne være en der spiller til eller leder lovsangen. Vedkommende er formentlig født musikalsk, og sådan brug Gud som oftest vores naturgaver, som det sted han ønsker, vi skal tjene ham med, her giver han så inspiration, ledelse og opmuntring til den enkelte, som musikeren kan bruge til gavn for fællesskabet.

Hvordan finder jeg min gave?

Bed om at Gud må vejlede dig og vise dig, hvor han vil bruge dig. Læs bøger om emnet og f.eks. de fire hovedafsnit i bibelen, der er om nådegaver: Rom 12, 1. Kor. 12-14, Ef 4,7-16 og 1. Pet 4,10-11. Spørg dine venner om, hvad de tror, Gud vil bruge dig til, hvor de oplever sig velsignet gennem dig, og så rejs dig fra sofaen. Det er kun ved at prøv forskellige opgaver af, at du finder den tjeneste, Gud primært vil bruge dig til. Det er langt fra sikkert, det lykkes med det samme, men stil dig til rådighed for Gud og fællesskabet, så skal Gud nok vise dig det.

Det er en velsignelse og en opmuntring (og også nogle gange hårdt slid) at tjene med sin nådegave. Så god jagt. Må det blive til gavn for dig, de unge du er i fællesskab med, og til Guds ære.

 

Læs mere:
"Udrustning til tjeneste", af Sprint Korsholm Poulsen
(Indeholder bl.a. en nådegave test)

Læs andre artikler om:

Nådegave Kristenliv Tjeneste Helligånden Råd

Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os