Foto af Jonas og Hvalen. Malet af Pieter Lastman. Via Wikimedia Commons.

»Kan Gud bruge bangebukse som Jonas og mig?«

Hør artiklen her

Filip Thorlund Eriksen bor i Aarhus og læser til dagligt på pædagogseminariet og arbejder i OAC Danmark
Filip står desuden bag  hjemmesiden jesusbloggen.dk, som er en evangelierende hjemmeside målrettet unge.

Bibelen er fyldt med ordinære hverdagspersoner, som Gud bruger til ekstraordinære ting. Jonas er et eksempel på en af dem. 

På side 822 i Bibelen kan vi læse beretningen om Jonas. Det er en historie, som de fleste danskere har et eller andet kendskab til, men for lige at være helt sikker på at I ved hvilken historie jeg taler om, så får I lige et lynresume (hele beretningen kan læses her):

Vi møder Jonas, der får et kald af Gud til at gå til en by ved navn Ninive for at forkynde omvendelse. Jonas flygter med et fragtskib, men bliver smidt overbord af fiskerene i en storm. Han bliver herefter slugt af en stor fisk, i hvis bug han er i tre dage, hvor han beder til Gud og vender om til ham igen. Fisken spytter herefter Jonas op på land og han går til Ninive for at prædike omvendelse, og byen bliver omvendt

Helbredt på stedet

Det er en fredag nat i efteråret 2010. Jeg er begyndt på HF efter et år på Løgumkloster Efterskole, og jeg er på en eller anden måde havnet på gademission med nogle venner fra byen. Jeg er lidt usikker på hele konceptet og har slet ikke svar på alle spørgsmål omkring Gud og kristendommen, men her er jeg altså.

Jeg falder sammen med en kammerat i snak med en pige fra gymnasiet. Vi snakker om mange ting, der relaterer til kristendommen, og på et tidspunkt kommer vi ind på mirakler. Vi fortæller hende, at Gud også helbreder folk i dag og at vi kender flere eksempler på det. Før vi ved af det, spørger hun, om vi så vil bede for hendes ankelskade fra håndbold. Vi er ret usikre, fordi aldrig selv har prøvet at bede for syge før, men vi beder for hende, og hun bliver helbredt på stedet. Wow!

Gud bruger kujoner

Bibelen er fyldt med ordinære hverdagspersoner, som Gud bruger til ekstraordinære ting. Jonas er et eksempel på en af dem. Det er ikke, fordi Jonas var en super retoriker, en mand med kæmpe frimodighed, eller at han var frygtløs ud over alle grænser. På flere måder var han egentlig lidt en kujon, men heldigvis bruger Gud kujoner som Jonas. Ellers var alt håb også ude for os.

Det er ikke på grund af noget fedt og godt i os, at Gud kan bruge os, men på grund af hans nåde og barmhjertighed. Det er ikke på grund af et eller andet flot i os, at Gud frelser os, men 100 procent af nåde – netop fordi, vi ikke selv kunne det.

Keywords:

Ef 2,8-10

Jon 2,2

Jon 3,10

Jon 4,2

Jon 4,10-11


Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os