»Manipulerede Jesus?«

Michael Agerbo Mørch er Ungdomskonsulent i LMU og teologi-studerende på Dansk Bibel-Institut. Bor i København med sin kone Elisabeth. Interesser: Real Madrid (hala!), film, filosofi, bibelnørd, kortspil og en milliard andre ting.

Jeg har mødt nogen, der tror, at Jesus blot var en udspekuleret person, som bildte mange omkring sig ind, at han var Guds søn. Bildte alle ind, at han udførte undere osv. Det ved jeg ikke helt, hvad jeg skal sige til? Vh Hannah

Hej Hannah

Jeg forstår godt dem du har mødt. Det er så svært at forestille sig, at nogen bare kan komme og sige “jeg er Guds søn”, og så tror folk på det. Hvis Jesus formåede det, må han jo været ekspert i indbildning. Jeg skal prøve at forklare hvorfor jeg alligevel tror det er en lidt letkøbt kritik af kristendommen. Det kommer i nogle punkter:

  1. Når man påstår det, så vidner det om, at man tror, at jøderne i det 1. årh. var indbildske. Men det var de ikke. Selv hvis man ikke læser Bibelen som Guds ord, men som nogle antikke kilder, så er billedet klart: jøderne troede ikke bare på at Jesus var Guds søn (Matt 27,39-44). Et kerneeksempel er Thomas (Joh 20,24-29). Han har gået med Jesus i tre år, og har set alle hans undere, og alligevel kan han ikke tro på at Jesus er opstået inden han har fået lov til at proppe fingrene i hans naglemærker.  Derfor: hvis nogen skulle tro på Jesus som Guds søn, så skulle de igennem hans ord, gerninger, undere osv. vinde tillid til Jesus (fx Joh 4,39-42). Det kommer ikke bare ved overtalelse. 

  2. Noget andet er, at evangelierne tydeligt viser, at Jesus ikke bare var ude på at overtale folk til at følge hans lille sekt. Jesus afviste også folk, som troede, at han var noget andet end den han virkelig var. Det ser vi fx gennem to beretninger:

    1. Jøderne troede at Jesus var en politisk messias, som skulle smide romerne på porten. Det var han ikke, og han afviste folk der påstod det. Kerneeksemplet er hans egen ‘superdiscipel’, Peter, som bliver irettesat, fordi han tror Jesus er en politisk Messias, og ikke verdens frelser (Matt 16,21-23).

    2. Jesus afviser den rige unge mand (Mark 10,17-22). Han prøver ikke at bilde ham noget ind, men viser hvor radikalt man skal forstå synd og nåde. Er man bare ude på at bilde folk noget ind, er det en dårlig strategi.

  3. En tredje pointe er, at Jesus ikke selv fik noget ud af sin overtalelsesevne. Han blev ikke rig, fik ikke nogen stor følgeskare (Joh 6,66) og blev ikke behandlet ekstraordinært godt (Luk 9,58). Han levede et liv som vandringsprædikant, hvor han forsøgte at få folk til at vende sig fra sin synd og følge Gud af hele deres hjerte, sind og styrke (Matt 22,34-40). Når folk i dag bilder folk ind at de er guddommelige, og de starter sekter osv. så er effekten ofte at de bliver rige, får mange lækre damer (det er oftest mænd!) og lever et liv i luksus. Jesus oplevede ikke den effekt, og derfor er det højst tvivlsomt at han skulle have bildt folk hans lære ind, bare for at gøre det, for han fik intet ud af det.

  4. Sidste pointe: Folk tror ofte at de kan sige alt muligt om Jesus, og det ene kan være lige så sandt som det andet. Men det er helt forkert. Selv forskere der ikke tror at Jesus er verdens frelser bruger Bibelen til at forstå ham, fordi det bare er den bedste kilde vi har til den historiske Jesus. Og de påstande du har mødt, matcher slet ikke med evangeliernes beretninger, og derfor kan vi afvise dem. Det beviser ikke at Jesus er Guds søn, men det gør i hvert fald, at vi kan afvise at han  bare bildte folk noget ind, fordi han var udspekuleret. Det er en ubegrundet påstand. 

Læs andre artikler om:

Manipulation Jesus Troværdighed Råd

Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os