»Gode råd til åndelig vækst«

Hør artiklen her

Mathias Mogensen Brosbøl er vejingeniør og gift med Randi. Sammen har de datteren Elisabeth.
Han er vild med det kristne fællesskab og interesserer sig for politik, jagt og musik.

Hvordan bliver jeg en bedre kristen? Hvordan får jeg mere tro? Det er nogle gode spørgsmål, som kræver nogle gode svar. Her kommer 3 små råd fra mig til dig. 

1. Gå ind i en tjeneste – og ud på vandet

Personligt har de udfordringer, jeg har mødt i tjenester for Gud, været meget lærerige, og har ført mig ind i et dybere kendskab af Gud.
Det kan også træne dig i at stole på Gud og øve dig i gudsfrygt (1 Tim 4,7), når Gud beder dig om at gøre noget, du ikke tør. Her er øvelsen at have tillid til Gud, og som Peter at gå ud på dybt vand, hvor du ikke kan bunde og der, hvor der ingen plan B er. Her på det dybe vand vil Gud holde sine løfter og lade dig opleve, at han bærer dig på vandet.

Jeg vil derfor opfordre dig til at spørge Gud, hvad han ønsker, du skal bidrage med i Guds rige. Det kan være alt muligt. Du skal selvfølgelig ikke begynde at spille i et lovsangsband, bare fordi du vil vokse i troen, men rigtig mange har oplevet, at tjenester for Gud har givet mange trosstyrkende erfaringer som en bonus.

2. Få et "koben" til din bibellæsning

Du har sikkert hørt det før. Det er godt at læse i bibelen – og det er det virkelig. Især hvis du vil vokse i din tro på Jesus. Og ja, jeg ved godt, at det er ikke altid så nemt at få gjort, og teksten kan være en hård nød at knække. Men heldigvis findes der en masse gode læseplaner og forklaringer til bibelen.

Med fx appen BibelTid kan du alene eller sammen med andre få hul på bibellæsningen. Disse ”koben” til bibelen har været og er stadig guld værd for mig. Måske kan de også blive det for dig.

3. Hold de ti bud i en uge

Ja, det lyder jo enkelt, ikke? Tjo, men har du prøvet det? Prøv fx med det 4. bud: Ær din far og din mor.
Martin Luther har gjort det nemt og forklaret, hvad de betyder i praksis for din hverdag i ”Luthers lille katekismus.” 

Luther siger: "Det vil sige: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke ser ned på vores forældre eller mennesker, der har lovlig myndighed over os. I stedet skal vi elske, respektere og adlyde dem."

Prøv bare i en uge altid at adlyde og respektere fx dine lærer og forældre.

Når du helhjertet forsøger at leve efter de bud, vil du vokse både i forståelse af Guds gode vilje for dit liv, men også i erfaringen af, at du slet ikke kan overholde alle Guds bud. Det er håbløst for dig. Du bliver mindre – men Jesus får også mulighed at blive større for dig som din frelser, der opfyldte alle kravene på dine vegne. Og lige netop det er vækst i din tro: "Han (Jesus) skal blive større og jeg skal blive mindre." (Joh 3.30)

 

Det var 3 af mange gode praktiske råd, og uanset hvilke, du vælger at bruge, vil jeg bare ønske dig Guds velsignelse over dit liv med ham. Må han blive større og vi mindre.


Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os