»Gud er bare så (u)retfærdig«

Peter Funch Kofod arbejder i Bethesdas Boghandel og bor i København.

Få et glimt ind i Guds hellighed

Streger du under i din bibel? Hvis du gør, så prøv lige at tælle hvor mange gange der er streger under steder, hvor Gud dømmer. Jeg er ret sikker på, at det kan tælles på én hånd. Sådan er det i hvert fald i min bibel. I de fleste af stederne med understregninger står der, at Gud elsker os, og at han døde og opstod for vores skyld. Det er rigtigt godt. Vi skal bare fortsætte med at understrege de dejlige vers i Bibelen.

Men når jeg læser i min Bibel, støder jeg også på tekster, som provokerer mig. Det er de tekster, hvor Gud umiddelbart både er dommer og bøddel på samme tid. Når man læser de tekster, kan man godt blive lidt forvirret. For når jeg ellers læser i Bibelen, står der, at Gud er barmhjertig og nådig; eller at man skal vende den anden kind til, og at man skal elske sine fjender. De tekster kan jeg umiddelbart have lidt svært ved at få til at hænge sammen. Så må jeg bede Helligånden om, at han må vise mig det.

Gud, det kan du da ikke mene

En af de tekster, som jeg har haft det svært med, er beretningen om Uzza og Pagtens ark. Den kan vi læse i 2. Samuels Bog 6 og 1. Krønnikebog 13. Pagtens ark skulle transporteres til Jerusalem. Det var en festdag. Der var et lovsangsband, som spillede, og folk festede og dansede. Pagtens ark blev transporteret på en oksekærre. Så snubler okserne, og Uzza rækker hånden ud efter arken for at redde den. Gud blev vred på Uzza og slog ham ihjel på stedet. Jeg bliver provokeret over, at Gud slår én ihjel, som umiddelbart prøver at beskytte arken. Burde Gud ikke snarere takke ham?

Prøv at forestil dig hvordan det har set ud fra Jerusalem. Optoget er på vej. Alle i Jerusalem venter på dem. Optoget kan ses i det fjerne. De kommer i deres festdragter. Men de fester ikke. Instrumenterne hænger ved deres side. De går med bøjede hoveder. Og da de kommer lidt nærmere, kan man se, at de bærer på en livløs krop. Og da de kommer endnu tættere på, kan de genkende, at det er Uzza. Kan du forestille dig, hvor chokerede de har været? Hvorfor skulle Uzza dø?

Det provokerer, men det er sandt

Uzza’s synd var, at han var blevet klart instrueret i, at man ikke måtte røre arken. Det står klart og tydeligt i 4. Mosebog 4, at når israelitterne skulle rejse, skulle arken bæres. Den skulle ikke køres på en oksekærre ligesom hedningernes afguder i området. Og på intet tidspunkt var der nogen, der måtte røre den. Arken var hellig, og det er vi mennesker ikke. Vi er nemlig af natur i oprør mod Gud. Det smarteste, Uzza kunne have gjort, var at gå til siden og lade arken havne på jorden. Så kunne han have læst lovens forordninger om, hvordan arken skulle transporteres. 

Når vi bliver provokerede over det, der skete med Uzza, så skyldes det, at vi ikke forstår Guds hellighed. Vi forstår ikke Guds dom. Vi forstår ikke Guds vrede over synd. Vi forstår ikke hvilken effekt synd har på den hellige Gud. Og derfor har vi også svært ved at forstå Guds nåde.

Vi burde i virkeligheden slet ikke blive provokerede over Uzzas død. Hvis der var noget, som vi skulle blive provokerede over, så skulle det være Jesu død på korset. Dér blev det eneste uskyldige menneske, der har levet, dømt af den hellige Gud.

I sin hellighed har Gud fundet en måde, hvor han kan forblive retfærdig, når han dømmer og samtidig gøre os retfærdige. Det gjorde Gud ved at give Jesus, hvad han ikke fortjente - Guds dom, så vi kunne få, hvad vi ikke fortjente - Guds nåde og kærlighed. 

Læs andre artikler om:

Dom Guds vrede Retfærdighed Bibelen Guds storhed

Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os