»Engle og dæmoner«

Carsten Korsholm Poulsen ("Sprint") er undervisningskonsulent i Indre Mission samt ulønnet hjælpepræst i IM-frimenigheden Broen i Vejle. Han er teolog med videreuddannelse inden for sjælesorg, trosforsvar, etik og nådegaver.

Åndelig virkelighed

Der findes en fysisk virkelighed. Den kan vi se, høre, føle og smage. Der findes en åndelig virkelighed. Den kan vi normalt hverken se, høre, føle eller smage. Her skal vi bruge den sans, der hedder troen. Troen kan sanse mange ting, og en stor del af dem er ikke sande. Vi kristne lader Bibelens ord fortælle troen, hvad der er sandheden. For Bibelens ord er Guds ord. 

Gud skabte tre grupper

Bibelen fortæller, at Gud altid har været til. På et tidspunkt skabte han denne verden. Den består groft sagt af tre grupper: De åndelige væsener. De væsener, der er skabt i Guds billede (det er menneskene). De andre væsener (dyr og planter) og de ikke-levende ting.

De åndelige væsener

Bibelen giver os ikke mange detaljer om dem. Nok fordi der er ting, vi mennesker alligevel ikke kan fatte. Men det fremgår klart, at Gud skabte alle åndelige væsener til at tjene og tilbede ham. Men desværre valgte en af de allerøverste af disse ånder, at han selv ville være gud. Det kom derfor til en magtkamp, hvor Gud smed denne ånd og hans tilhængere ud af den himmelske dimension. Denne ånd kendes nu under navne som Satan og Djævelen. De ånder, han tog med sig i faldet, kaldes nu dæmoner. Alle de ånder, der blev ved med at være på Guds side, kaldes engle.

Engle

I vore dage bruges betegnelsen ”engel” om vildt mange forskellige ting: kosmiske energi-felter, skytsånder, afdøde menneskers ”ånder”, åndsmagter fra andre religioner og mange flere ting. Men Bibelen fortæller os, at de rigtige engle er ånder, der tjener Gud og tilbeder ham. Normalt kan vi ikke se dem. Men hvis det tjener deres formål, kan de vise sig for os. De kan fx se ud som mennesker, som lys, som bevingede væsener. Bibelen består af 66 forskellige bøger og de 60 af dem omtaler englene.

Dæmoner

Disse onde ånder tjener Satan. Satans største ønske er at ødelægge og påføre lidelse. Han kæmper for at så mange mennesker som muligt ikke tror på Gud og derfor ender i fortabelsen sammen med Satan og dæmonerne. Dæmonerne kan prøve at skræmme mennesker, eller lokke dem til at åbne sig, så dæmonerne kan besætte dem.

Vi kristne må vide, at Guds engle er omkring os, selv om vi sjældent kan se dem. Det er trygt at vide

Mennesker

 

Vi kristne må vide, at Guds engle er omkring os, selv om vi sjældent kan se dem. Det er trygt at vide. Vi skal holde os fra dæmonerne. Undertiden skal vi dog gå i kamp mod dem. Hvis de angriber eller besætter mennesker, må vi bede Guds Ånd om at drive dem tilbage til mørket. Normalt skal der erfarne kristne med de rigtige nådegaver til at gøre dette. Vi kristne behøver ikke gå og være bange for dæmonerne. Når vi er døbt og lever i troen på Jesus, har vi Helligånden i os og han er langt stærkere end alle dæmoner! 

De andre

Dyr, planter og de ikke-levende dele af universet er ikke ”åndelige” i den forstand, at de er inddraget i kampen mellem Gud og Satan. Alle disse ting holder 100% med Gud, og de tilbeder ham på en måde, vi ikke kan forstå. 

Gode steder at læse

Side-tallet () er til den almindelige Bibel.

Engle: 2 Kong 19,35 (352). Matt 28,1-7 (895). Luk 1,26 (919). Luk 2,8-13 (921). Hebr 1,7 (1098). Åb 5,11 (1135).
Dæmoner: Matt 25,41 (890).Luk 9,37-43 (934). ApG 19,11-12 1009). Åb 12,7-9 (1139).

Læs andre artikler om:

Ånder Tro Satan Engle Dæmoner

Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os