»Gud elsker homoseksuelle«

Jens Ole Christensen er generalsekretær i Luthersk Mission. Han bor i Hillerød

Vi må vise homoseksuelle mennesker i den kristne menighed præcis samme tillid og kærlighed, som vi viser andre

Mens jeg skriver dette, tager debatten om homoseksuelle vielser i folkekirken endnu et par omdrejninger. Den debat vil jeg ikke skrive så meget om. Men vi som siger ”nej” i den debat – og det gør jeg – står i en særlig fare: Nemlig faren for at komme til at se ned på homoseksuelle mennesker og betragte homoseksuelle synder, som meget mere syndige end alle andre.

Derfor kommer der her nogle vigtige kristne ”selvfølgeligheder”. Og nogle vigtige konsekvenser, vi må drage af de ”selvfølgeligheder”. Og uanset om vi selv har heteroseksuelle eller homoseksuelle følelser – eller har impulser i begge retninger – så er der noget, vi ikke kan komme uden om:

Kristne ”selvfølgeligheder”

Homoseksuelle mennesker er – som alle andre - skabt af Gud. Og skabt i Guds billede. Han elsker alle mennesker og ønsker for altid at have fællesskab med os. Vi kan være meget forskellige, hvad angår sexualitet, temperament, intelligens, musikalitet og meget andet. Men denne Guds kærlighed og menneskelige værdi, er vi fælles om.

Vi er også alle sammen skadet af syndefaldet. Synden sidder i alle dele af vores personligheder, og er til stede selv i vores bedste øjeblikke og i vores mest kærlige handlinger. På dette punkt er der ingen forskel på os. Så er det rigtig nok, at der kan være forskel på, hvor vi hver især har vores særlige fristelser. Og måske også, hvor dramatisk og synlig vores personlige kamp med synden bliver.

Det har det slået mig, at mine homoseksuelle venner – der kæmper samme troens kamp som mig - på nogen strækninger har en hårdere og mere dramatisk kamp. Men vi er i bund og grund lige skabte, lige elskede og deltagere i samme kamp mod synden og for at holde fast på troen. Derfor døde og opstod Jesus for alle mennesker uanset seksuelle følelser. Og derfor er der samme gratis frelse til alle mennesker. Gratis for os, fordi Jesus betalte det hele.

Konsekvenser

Hvis dette ikke bare skal blive hurraord, så får det betydning for den måde, vi lever. Og er sammen. De, som Jesus vil være sammen med, må vi også kunne invitere til at spise ved vores bord, behandle som gode kolleger og kammerater, eller naboer og familiemedlemmer. Og den homoseksuelle ven kan have brug for lige så mange knus som andre.

Vi må vise homoseksuelle mennesker i den kristne menighed præcis samme tillid, som vi vil vise andre. Også når det handler om at give dem opgaver i menighedens fællesskab, lade dem holde andagt, være medarbejdere i børneklubben osv.

Vi vil udfordre dem til at kæmpe mod synden i deres liv, som vi udfordrer alle andre. Og vi vil være der sammen med dem. Og være rede til at tilgive og begynde forfra. For det har vi selv brug for.

------


Vi ved også at homoseksuelle mennesker kan have særlige behov. Herunder behov for at snakke med andre, der er i samme situation som dem. Derfor er det godt at vide, at foreningen Agape har et fællesskab for mennesker i deres situation.

Læs mere om Basis


Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os