»Hvad laver Helligånden?«

Jens Jørgen Rasmussen er sognepræst i Hasle og Rutsker Sogn på Bornholm. Han er glad for familiehygge og kajakroning. For nogle år siden skrev han bogen "Mærker du Ånden".

Hvad skal du med Helligånden? Lad mig hellere spørge, hvad du ikke skal? Alt i dit kristenliv har med Ånden at gøre.

Uden Helligånden ingen omvendelse

Man kan godt tro på, at der findes en gud og bede til gud uden at have Helligånd. Man kan godt have hørt om Jesus og vide en hel del om ham uden at have Helligånd; og man kan godt have hørt en masse om Helligånden og Åndens gaver uden selv at have fået Ånden.

Men der er noget, man ikke kan uden Helligånden - og hvis dét er sket og sker med en, så er det Helligånden man oplever. Hvis du opdager, at det onde ikke alene er noget ude i verden, men også noget der er i dig selv, og du beder:  Jesus tilgiv mig! Så er det Helligånden, der beder sammen med dig.  Og hvis du opdager, at Jesus ikke alene døde engang, men at han døde for din skyld og sejrede over din død - så er det Helligånden, der virker i dig, for det kan du ikke opdage og tro uden Helligånden. Det er nemlig: Hvad intet øje har set, og intet øre har hørt, og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte. Men Gud har åbenbaret det for os ved Ånden. Vi har fået Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. (1. Kor. 2,9-10 og 12)

Kommunikation med Gud

Hvis du oplever, at du beder til Gud, og han svarer dig gennem sit ord – så er det også Gud Helligånd, du har med at gøre. Bønnen og Guds ord er det ”medie” som Helligånden bruger til at holde samtalen mellem dig og Gud i gang. På den måde åbner Ånden for, at du kan komme til Gud med alt, hvad du har på hjerte – problemer, kærestesorger, glæder, synder – alt muligt - og Gud kan komme til at tale til dig, så du lytter og tænker og tror på Gud. Og når du ikke selv ved, hvad der er bedst, så beder Ånden for dig (Rom. 8,26).

Kærlighed, udrustning og kraft

På denne måde virker Ånden også frugter i dit liv. Ånden kæmper imod alt, hvad der er forkert og leder dig i retning af at handle mere kærligt mod andre mennesker. (Gal. 5,22f) Ånden giver dig også udrustning til alt, hvad Gud vil bruge dig til. Det kaldes nådegaver. Det sker ikke efter, hvad du selv kan finde på at bede om, men efter, hvad Ånden vil med dig (1. Kor. 12,11).

Guds nærvær

Og alt dette gør Ånden ikke ved fjernbetjening fra en fjern himmel. Nej Ånden bor i dig (1.Kor. 6,19), og sammen med Ånden bor også Jesus og Faderen i dig. Tænk – den almægtige, evige Gud bor i dig, lille menneske! Han er i dig, taler med dig, virker i dig! Og det gør han ikke alene, når du går til møde eller gudstjeneste, men overalt hvor du er, altid og i alt, hvad du foretager dig (Sl. 139,7-12).

Hvad skal du med Helligånden? Lad mig hellere spørge, hvad du ikke skal? Alt i dit kristenliv har med Ånden at gøre.

Hvordan vi så nærmere skal forstå de interne forhold i Guds væsen - mellem Faderen, Sønnen og Ånden – det har Gud ikke vist os. Det lader vi med frimodighed ligge. Men vi tror på Gud Fader, Gud Søn og Gud Helligånd, fordi han har åbenbaret sig sådan. Derfor lovpriser, takker og beder vi også til alle tre personer i Gud – og dog kun til én Gud: Gud Far, Gud Søn, Gud Helligånd! - Treenige Gud vi tilbeder dig! 


Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os