Foto af THE 5TH on Unsplash

»Kom snart, Jesus – eller hvad?«

Hør artiklen her

Daniel Burgdorf er gift med Camilla og far til tre børn på henholdsvis 11,9 og 5 år. Han arbejder til daglig som underviser på Luthersk Missions Højskole

Jesus kommer igen! Det har han lovet, og det bliver helt fantastisk for dig, hvis du tror på ham. Men måske har du noget, du gerne vil opleve inden, eller noget andet der gør, at du ikke synes, det er nemt at glæde sig. Så kan der opstå en spændingsfyldt modsætning mellem din glæde over livet her og din længsel efter Jesu genkomst.

En morgen et par dage før sommerferien, da jeg skulle køre vores datter på 5 år i børnehave, kom hun med et dejligt perspektiv. Jeg spurgte hende, om hun glædede sig til sommerferien. Hun svarede: ”Ja, jeg glæder mig vildt meget til, at vi skal på ferie i Tyskland… men jeg glæder mig endnu mere til, at vi skal hjem til Jesus!” Den morgen mindede hun mig om, hvor vigtigt det er, at leve i en sund glæde over livet her og samtidig hvile i og længes efter noget endnu større og bedre: Det evige liv på den nye jord.

Men der er meget, der kan ødelægge længslen efter Jesu genkomst for os:

Et uafklaret forhold til Gud

Hvis du ved med dig selv, at du faktisk ikke er klar til at møde Gud, fordi du ikke lever med Jesus som herre og frelser, så er der reelt ikke grund til at længes efter men tværtimod frygte Jesu genkomst. For så bliver det afsløringens dag og begyndelsen på en evig fortabelse.
Men Gud ønsker, at vi skal leve i modtagelse af hans overstrømmende nåde og kærlighed. Den kærlighed, som betyder, at han købte os fri fra fortabelsen, da han ofrede sig selv på et kors for os og vandt over døden.

Vi må fuld ud glæde os over alt det, der giver os grund til glæde her på jorden… og så må vi minde hinanden om, at det lykkeligste øjeblik her bare er et svagt glimt af den evige glæde

Hvis vi tager imod den kærlighed, så kan vi se frem mod dommens dag med glæde og længsel og helt uden frygt, som vi læser i 1 Joh 4,17: ”Deri er kærligheden fuldendt i os: at vi har frimodighed på dommens dag…”.

Det bedste i vente

En anden hindring for længsel efter Jesu genkomst kan være, at du er bange for at gå glip af noget på denne jord. Det kan handle om relationer, oplevelser, ting eller noget helt fjerde.
Her tror jeg min datters vidnesbyrd er rigtig vigtigt: Vi må fuld ud glæde os over alt det, der giver os grund til glæde her på jorden… og så må vi minde hinanden om, at det lykkeligste øjeblik her bare er et svagt glimt af den evige glæde, som skal fylde alt, når vi kommer hjem til Jesus.

Gud ønsker, at vi skal leve i modtagelse af hans overstrømmende nåde og kærlighed

Det er en tankevækkende formulering, vi møder om Moses i Hebr 11,26: ”… han regnede Kristi forhånelse for en større rigdom end Egyptens skatte, for han havde lønnen for øje.
Det, du har i vente, når du tror på Jesus – også når det medfører tab nu at tro på Jesus – er langt, langt, langt større end alt, hvad du kan drømme om her. Mennesker, der lever i den virkelighed, bliver sat fri fra denne verdens præstationsræs.

Bekymring for andres frelse

Måske har du mennesker tæt på dig, som ikke tror på Jesus. Hvis de ikke kommer til tro før Jesus kommer igen, bliver de ikke frelst og derfor kan tanken om Jesu genkomst også være forbundet med stor smerte. Den smerte er givet af Gud og den findes i endnu stærkere grad i hans eget hjerte. Han ønsker, at alle skal frelses, og du, som er sat fri og har det bedste i vente, du er et levende vidnesbyrd om Jesus for dem, som endnu lever i mørke.

Videre læsning:

1 Pet 1,3-9

Hebr 10,19-39

Åb 21,1-8

 

Find et CROC bibelstudie-oplæg til artiklen her.

TL;DR: Der kan opstå en spændingsfyldt modsætning mellem vores glæde over livet her og vores længsel efter at Jesus kommer igen. Gud ønsker, at vi skal leve i modtagelse af alt, hvad han giver os nu i glæde, befriet for præstationsangst og med bevidstheden om, at vi har det bedste i vente.


Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os