»Jeg er da ikke værre end de andre«

Hør artiklen her

Af Ivan Jakobsen  

Bor i Stubbekøbing og er landsleder i LMBU.

Noget af det værste jeg ved er, når jeg bliver mødt af min egen svaghed. Jeg vil gerne være stærk og kunne klare det hele. Men jeg må bare erkende, at jeg gang på gang støder imod en mur, fordi jeg er ikke så stærk, som jeg ønsker at være.

Syndens påvirkning

Selvom jeg har levet mange år som en kristen, så oplever jeg dagligt fristelsen til at gøre noget, som jeg godt ved, er forkert. Du kan tænke: ”Bliver han da aldrig klogere?” Men jeg har også lært, at det ikke handler om, at jeg ikke er klog nok eller seriøs nok med min tro. Det handler om, at jeg er et syndigt menneske. Jeg er fuld af lyst til at gøre det, der er forkert over for andre mennesker eller over for Gud. Det ligger så dybt i mig, at det desværre ikke kan fjernes ved et snuptag eller ved at læse meget i Bibelen, gå til mange møder eller gudstjenester o.l. Hver dag oplever jeg, at jeg igen og igen har lyst til synden. Da jeg som menneske har en kompleks personlighed, handler det ikke kun om én ting, der frister mig – hvis bare det var det, så ville jeg kunne fjerne mig fra det. Men livet er meget mere kompliceret end det.

Når noget godt bliver misbrugt

Langt de fleste mennesker oplever at blive fristet i forhold til sex, penge og alkohol og andre rusmidler. Det oplever jeg også stadigvæk og må konstant forholde mig til, at sex ikke skal være noget, jeg bliver optaget af på film eller på nettet, men alene er noget, der hører til i mit ægteskab. Penge og materialisme skal ikke styre mit liv og mine ambitioner. Og alkohol, selvom det kan smage godt, så kender jeg godt skyggesiden og skal hele tiden passe på, at det ikke får en forkert plads i mit liv.

Så er der mig selv. Åh, hvor vil jeg gerne have opmærksomhed, og indimellem har jeg ingen problemer med, at jeg tager opmærksomheden fra andre. Det er en kæmpe udfordring og jeg ved, at det nemt kan føre til synd og selvophøjelse.

Den individuelle kamp mod synd i ens liv

I Bibelen (1. Kor. 10, 23) siger Paulus, at ikke alt gavner mig! Det er vigtigt for mig at lytte efter her. Gud giver mig et rigt liv med masser af muligheder. Her bliver det tydeligt, at ikke alt er lige godt for mig. Det kan godt være, at der er noget som dig, der læser denne artikel, sagtens kan leve med og gøre, uden at det fører til synd for dig, men som jeg må tage afstand fra, fordi jeg ikke kan gøre det uden at synde.

I 1. Tim. 4, 7 opfordrer Paulus Timotheus til, at han skal øve sig i Gudsfrygt. Den opfordring tager jeg også til mig. Der er noget, jeg må tage afstand fra, eller sige nej til. Ikke fordi det i sig selv er syndigt, men fordi det ikke er godt for mig og kan føre mig til synd. Men det kan også godt være, at der er noget jeg må sige nej til i respekt og hensyntagen til mine venner for ikke at føre dem i synd eller være et dårligt forbillede for dem.

Synd handler om forholdet mellem mig og Gud

Jeg er da ikke værre end de andre!? - sådan kan jeg godt tænke. Men nu er afregning for synd overfor Gud ikke en kollektiv sag, det er min sag i forhold til Gud. Og jeg takker for, at Jesus har taget mine elendige synder med sig op på korset. Det betyder ikke, at de ikke påvirker mig nu i mit liv. Det gør de, men det betyder, at jeg oplever Guds fulde tilgivelse, når jeg kommer med al min synd og alle mine fald til ham – Halleluja for Guds nåde!


Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os