Foto af The Annunciation, malet af Johann Christian Schröder

»Maria lod sig kalde«

Hør artiklen her

Maria Legarth er Between-konsulent i LMBU. Hun er 42 år og bor i Hillerød med sin mand og tre børn. Maria elsker at læse bøger og bevæge sig. Og så er hun ret glad for at have fået fuldtidskald til at formidle Guds Ord til andre.

Jeg tænker ikke ret tit over, at jeg er navnesøster med Jesu mor. Men det er svært at lade være, når jeg tænker på, at Maria fik besøg af en engel, der kom med det vildeste budskab.

Bare tanken om, hvis der pludselig stod en engel lige her foran mig … Ville jeg blive glad, overrasket eller rædselsslagen? Og ville jeg være så cool, som Maria, der straks tænkte på, at hun ikke havde været sammen med en mand, så det med at bliver gravid var lidt svært? - og hun derefter lod sig kalde som Herrens tjenerinde?

Den Højestes søn

Jeg tror faktisk, at jeg ville blive så paf over besøget af englen og budskabet om, at jeg skulle ”blive med barn” (Luk 1,31a), at jeg ville glemme at lytte til resten af, hvad englen sagde. Alt det vigtige: ”Din søn skal blive stor og kaldes den Højestes søn, og Gud Herren skal give ham hans fader Davids trone; han skal være konge over Jakobs hus til evig tid, og der skal ikke være ende på hans rige” (Luk 1,32-33). Og hvis jeg fik lyttet efter, ville jeg simpelthen ikke forstå, hvad det handlede om. 

Maria sagde ja!

Maria var cool. Hun lyttede til Guds Ord og reagerede på det, selvom hun måske heller ikke havde forstået, hvad det egentlig handlede om. Hun lod sig kalde og sagde: ”Lad det ske efter dit ord!” (Luk 1,38b) Maria sagde ja til at blive mor til en søn, der skulle være konge, frelser og uendelig hersker!
Jeg kan godt nok lære noget af min navnesøster: Hun sagde ja til Gud, selvom det virkede ret urealistisk og sindssygt vildt. Hun satte ikke engang spørgsmålstegn ved, om Gud virkelig mente det, eller om hun var værdig til det (som jeg nok ikke er den eneste, der ville gøre….)

En helt almindelig pige

Maria lod sig kalde, og Gud kaldte på Maria, selvom hun bare var en ung, helt almindelig pige. Hey, det gælder også for os! Gud kalder på dig. Lyt til ham, sig ja til dit kald og gå! Og nej, jeg tror ikke, det er nemmere at sige ja, når der står en engel i ens køkken…

Denne film/sang om Maria gør et stærkt indtyk på mig:

Bibelhenvisninger:

Luk 1,46-56 

Matt 1,18-25

Josva 1,19

Kol 3,23

Anbefalet litteratur:

Gene Edward Veith: Hellig hverdag

Læs andre artikler om:

Kald Tro Tjeneste Kan høres Engle

Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os